ראש השנה ועשרת הדיברות

(מתוך ההסכת שלנו לראש השנה – https://www.youtube.com/watch?v=Bt8E0dgG5VE&list=PLTOcNuXux_JjZbon-tTtxKqnL-auzpukv&index=37)

במבט ראשון על ראש השנה, חג שבו מציינים את יום הדין של כל העולם, היום שבו נברא אדם הראשון, לא נראה שהוא קשור בכלל לעשרת הדיברות. ביום כיפור, שבו ניתנו הלוחות השניים, אותם יצר משה רבנו אחרי ששבר את הלוחות הראשונים בעקבות חטא העגל, שמה די ברור מדוע הוא נבחר להיות יום הכפרה. אבל בראש השנה, לא קרה שום אירוע היסטורי שיקשר את היום המיוחד הזה עם עשרת הדיברות.
אבל במבט נוסף, הן בסידור התפילה והן בתלמוד, אפשר למצוא קשר פנימי ביניהם.
נתחיל בסידור – בתפילת המוסף אנחנו מוסיפים 3 ברכות – מלכויות, זכרונות ושופרות, שבכל אחת מהן יש 10 פסוקים מרחבי התנ"ך שקשורים לנושא של הברכה. ולמה 10 דוקא? התלמוד עונה: כנגד עשרת הדיברות.
התייחסות ספציפית עוד יותר אנחנו מוצאים בברכת השופרות, שמה מסופר על מעמד הר סיני: "אַתָּה נִגְלֵיתָ בַּעֲנַן כְּבוֹדֶךָ עַל עַם קָדְשְׁךָ לְדַבֵּר עִמָּם" ובתוך הפתיחה הזו לברכת השופרות מופיע גם: "וְדִבְּרוֹת קָדְשְׁךָ מִלַּהֲבוֹת אֵשׁ". אז למרות שאנחנו תוקעים בשופר זכר לאיל שבסיפור עקידת יצחק, אנחנו תוקעים גם לזכר קול השופר במעמד הר סיני. למה?
ראש השנה הוא יום שבו אנחנו ממליכים את הבורא. זה לא שהוא זקוק שימליכו אותו, אלא שאנו זקוקים להמליך אותו עלינו. ומה משמעותה של ההמלכה הזו? שאנחנו מקבלים אותו כמלך עלינו, מבינים את תפקידנו בעולם, לשם מה באנו לכאן, ומתוך כך גם בודקים את עצמנו איפה אנחנו ביחס לתפקיד הזה. קול השופר עוזר לנו לשוב למעמד הר סיני, המקום בו קיבלנו את השליחות שלנו כעם, ומאפשר לנו להיזכר מחדש בשליחות הזו. ההיזכרות שלנו דרך קול השופר מחברת אותנו יותר לפנימיות שלנו.
באותו מקור בתלמוד מובא שעשרת ימי תשובה גם הם כנגד עשרת הדיברות, ובעצם כל יום מראש השנה ועד ליום כיפור הוא כנגד אחד הדיברות. יום א' של ראש השנה הוא כנגד הדיבר – אנכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים. זה בדיוק מה שאנחנו עושים בהמלכה של הבורא עלינו, מנכיחים אותו בחיינו, מקבלים אותו עלינו כמלך. כל המשמעות של הדיבר הזה הוא שאלוהים מתגלה אלינו ומוציא אותנו ממצרים, מוציא אותנו מעבדות לחרות, משעבוד לגאולה. תהליך של גאולה היא תהליך של תשובה, של שיבה אל עצמנו הפנימי, האמיתי יותר, ותהליך כללי של שיבת עם ישראל אל ארצו, אל ליבו – אל תפקידו בעולם, שבמהלך כל השנה לעיתים כל התהליך הזה מכוסה מאיתנו.
אני מתפלל יחד אתכם שתכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה. שנה טובה ומתוקה לכולם.
yockirgrosser@gmail.com